Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pravidla a bezpečnost všeobecně

15. 7. 2009
I.         ZÁKLADNÍ BEZPEČNOSTNÍ PRAVIDLA
následující pravidla jsou stanovena pro všechny akce v areálu autodromu
 
Vstup do závodní dráhy, pobyt v prostoru dráhy a v její bezprostřední blízkosti představuje zvýšené riziko možného ohrožení životů a zdraví osob!
Jako základní opatření na ochranu před působením nebezpečí a rizik v prostoru závodní dráhy jsou traťoví komisaři povinni při všech akcích, ale i mimo ně dodržovat zejména následující bezpečnostní pravidla:
1)             traťový komisař musí mít v průběhu výkonu své funkce a při pobytu v prostoru závodní dráhy v ochranné poloze výstražný oděv s vysokou viditelností a vhodnou pevnou obuv, která umožňuje bezpečný a rychlý pohyb; výstražný oděv ani jeho části nesmí být ničím zakrývány,
2)             kontrolní stanoviště může traťový komisař opustit pouze na výzvu nebo svolení z dispečinku,
3)             při chůzi podél závodní dráhy musí jít traťový komisař co nejdále od hranice dráhy a vždy čelem proti směru jízdy na dráze,
4)             vstup do závodní dráhy a její bezprostřední blízkosti je dovolen pouze tehdy, je-li to nezbytně nutné pro splnění pracovního úkolu a pouze na výzvu nebo svolení z dispečinku,
5)             pobyt na dráze a v její bezprostřední blízkosti je dovolen pouze po dobu nezbytně nutnou pro vykonání pracovního úkolu,
6)             před vstupem do bezprostřední blízkosti závodní dráhy a do dráhy samotné je traťový komisař povinen přesvědčit se, že tak může učinit bez ohrožení sebe nebo jiných osob, a to zejména s ohledem na rychlost přijíždějících strojů, jejich rozměry a počet,
7)             při pobytu na závodní dráze a v její bezprostřední blízkosti musí být traťový komisař neustále čelem proti směru jízdy, aby měl přehled o situaci na dráze,
8)             veškerý pohyb traťového komisaře po dráze musí být rychlý, přičemž traťový komisař je povinen zvolit takovou rychlost pohybu, aby byl pohyb bezpečný, tzn. zejména, aby komisař neklopýtl vlivem příliš rychlého běhu,
přebíhat závodní dráhu nebo její část je možné pouzenejkratší možnou cestou, tzn., vždy kolmo k ose dráhy.
 
Před zahájením akce, ale i kdykoli během akce, může být provedeno jedno nebo více inspekčních kol. Ta udělají sportovní komisaři v pořadatelském voze. Během inspekčních kol je na všech stanovištích traťových komisařů, která jsou obsazena během akce (čili i na mezipostech), signalizováno žlutou vlajkou v pohybu.
Rovněž před začátkem akce nebo v případě nového otevření okruhu musí ředitel závodu nebo jeho zástupce zajistit uzavření trati. Za tímto účelem provede pořadatelský vůz kontrolní okruh s vyvěšenou červenou vlajkou. Na všech stanovištích je vyvěšena zelená vlajka v klidu.
Nedílnou součástí dozoru na trati jsou traťoví komisaři. Mezi hlavní činnosti, které vykonávají, patří pozorování, signalizace a zásah.
V případě nehody by se měl traťový komisař zachovat následovně: V první řadě musí být nahlášeno řídícímu stanovišti (dispečink) co se stalo, na jakém úseku se nehoda přihodila, jaký je zdravotní stav jezdce a zda je trať průjezdná. V té samé chvíli musí být zajištěna signalizace, aby ostatní jezdci věděli, že v daném úseku se nachází nějaké nebezpečí. Následuje informace o startovním čísle, a zda je zapotřebí další techniky (např. odtah). Dalším úkolem traťových komisařů je pomoci odstranit vozidlo / motocykl z nebezpečné pozice na bezpečné místo.
V případě nutnosti je zapotřebí, aby traťoví komisaři věděli alespoň o dvou základních bezpečnostních prvcích, které jsou z řádů ve vozidle povinné, a to o „elektrickém odpojovači“, který má za úkol v případě potřeby přerušit všechny elektrické obvody ve vozidle a zastavit motor, a o „umístění hasicího přístroje“ nebo také „vnějším spouštěcím zařízení hasícího systému“ v prostoru pro posádku, což je důležité při požáru ve voze. Elektrický odpojovač je označen červeným bleskem v modrém trojúhelníku a umístění hasícího přístroje (spouštěcí zařízení hasícího systému) je označeno červeným písmenem „E“ v bílém kruhu.
Traťoví komisaři mají ke své práci zřízena kontrolní stanoviště podél celé trati. Jejich počet a umístění jsou určeny tak, aby žádný sektor silnice nebyl bez dozoru. Každé stanoviště přitom musí vizuálně komunikovat s předcházejícím i následujícím stanovištěm a musí mít následující vybavení:
-               spojení s řídícím stanovištěm (dispečink)
-               sadu signalizačních vlajek a tabuli SC
-               nádoby na látku absorbující olej a látku absorbující olej
-               2 tvrdá košťata a 2 lopaty
-               přenosné hasicí přístroje
-               černá signalizační tabule se sadou vyměnitelných čísel
-               pro motocyklové akce má být stanoviště ještě vybaveno popruhy na zdvíhání motocyklů a 2 vaky
Jízda v protisměru je zakázána, vyjma případů, kdy je to absolutně nezbytné pro odstranění vozidla / motocyklu z nebezpečné pozice pod dohledem traťových komisařů.
Jezdec nesmí tlačit své vozidlo. Tlačení vozidla za účelem nastartování je zakázáno. Stejně tak nesmí být použitý startér vozidla jako pohon vozidla a to ani v boxech ani na trati.
K signalizační oblasti mají v době tréninků a po startu závodu přístup pouze 2 členové týmu se specifickým označením. Mládež do 16 let (s výjimkou jezdců s platnou licencí) má zakázán přístup do boxové uličky a k signalizační zdi.
Vrata od boxů směrem k trati jsou otevřena pouze u týmů účastnících se právě probíhajících závodů nebo tréninků. U ostatních týmů musí být vrata od boxů směrem k trati zavřena.
Existuje několik druhů penalizací, které může uložit ředitelství závodu, z nichž je pro traťové komisaře nejdůležitější znát tyto dvě:
Průjezd boxy – drive through / ride through – jezdec musí povolenou rychlostí absolvovat cestu boxovou uličkou a poté se vrátit zpět na trať, aniž by zastavil u svého boxu. Penalizace je ukazována maximálně tři kola (AUTO = bílá tabule drive through + černá signalizační tabule s bílými čísly; MOTO = žlutá signalizační tabule se žlutými čísly).
Stop and Go + časová penalizace 10vteřin - tato penalizace platí pouze u automobilových závodů. Jezdec musí povolenou rychlostí absolvovat cestu boxovou uličkou a zastavit na místě vymezeném pro tento účel na dobu 10 vteřin. Pak se musí vrátit zpět na trať, aniž by zastavil u svého boxu. Penalizace je taktéž ukazována maximálně tři kola. Prostor pro penalizaci „Stop and Go“ se nachází před startovní věží.
Penalizace jsou nejprve ukazovány týmu jezdce, který penalizaci obdržel, časomíře a teprve poté jezdci na trať.