Jdi na obsah Jdi na menu
 


Moto

15. 7. 2009
1.   Startovní procedura
Startovní procedura pro závody motocyklů trvá 15 minut.
15 minut před startem závodu – výjezd z boxů je otevřen pro zaváděcí kolo/a. Na výjezdu z boxů je pomocí tabulí odpočítáváno 5, 4, 3, 2 a 1 minuta.
10 minut před startem závodu – výjezd z boxů uzavřen.
Zaváděcí kolo není povinné. Jezdci, kteří se nezúčastní zaváděcího kola a nejedou na startovní rošt, musí vyjet do zahřívacího kola nebo závodu z boxové uličky. Jakmile jezdci absolvují zaváděcí kolo, zaujmou svoji pozici na startovním roštu.
Činovníci vystaví na boku trati panely s označením řady roštu, které pomáhají jezdcům s hledáním jejich startovní pozice.
Ředitel v této chvíli vyhlásí závod jako „mokrý“ nebo jako „suchý“, což je signalizováno jezdcům na roštu i jezdcům v boxech pomocí tabule „WET RACE“. Není-li vystavena žádná tabule, je závod automaticky brán jako „suchý“.
Doplňování paliva či výměna nádrže jsou na startovním roštu zakázány.
5 minut před startem do zahřívacího kola – na startovním roštu je vystavena tabule 5 minut (není povinné)
3 minuty před startem do zahřívacího kola – vystavena tabule 3 minuty. Odstranění ohřívačů pneumatik, všechny úpravy na motocyklu musí být hotovy. Jezdci, kteří si přejí provést další úpravy, musí odtlačit svůj stroj nejkratší cestou do boxové uličky. Pak mohou v úpravách pokračovat nebo vyměnit stroj a do zahřívacího kola či závodu startují z boxů.
1 minuta před startem do zahřívacího kola – vystavena tabule 1 minuta. Všechny osoby s výjimkou jednoho mechanika na jezdce (2 pro 4dobé motocykly) musí opustit startovní rošt. Mechanik/ci pomůže nastartovat motocykl a také opustí rošt.
30 sekund před startem do zahřívacího kola – vystavena tabule 30 sekund. Všichni jezdci jsou na své pozici s běžícím motorem. Žádná další asistence mechaniků není povolena. Každý jezdec, který není schopen nastartovat svůj motocykl, jej musí odstranit do boxů, kde se může pokoušet jej dále nastartovat nebo jej vyměnit.
Start do zahřívacího kola – je signalizován startérem zelenou vlajkou v pohybu. Jezdci absolvují zahřívací kolo volnou rychlostí, následováni vozidlem Medical Car. Jakmile minou výjezd z boxů, bude na výjezdu z boxů rozsvíceno zelené světlo nebo ukázána zelená vlajka v pohybu a jezdci čekající na výjezdu z boxů mohou odjet do zahřívacího kola. 30 sekund poté se výjezd z boxů uzavře.
Při návratu na rošt zaujmou jezdci opět své postavení. Před nimi stojí činovník, který drží červenou vlajku. Každý jezdec, co přijede zezadu na rošt po příjezdu vozidla Medical Car, musí zůstat za tímto vozidlem a odstartuje do závodu odtamtud.
Každý jezdec, který se potýká s problémy se svým strojem v zahřívacím kole, se může vrátit do boxů a provést opravu nebo výměnu motocyklu, do závodu pak startuje odtamtud.
Když je kterákoliv řada roštu kompletní, je snížena tabule na boku trati. Panel nebude snížen, jakmile jezdec zvednutou rukou signalizuje, že se mu zastavil motor nebo má jiné potíže.
Start závodu – Když jsou všechny panely sníženy a vozidlo Medical Car dokončilo své kolo, činovník na konci roštu zamává zelenou vlajkou. Startér pokyne činovníkovi v čele roštu držícímu červenou vlajku, aby přešel na bok trati a rozsvítí červené světlo. V rozmezí 2 – 5 sekund jej zhasne a závod je tímto odstartován.
Po projetí jezdců kolem výjezdu z boxů je rozsvíceno na výjezdu z boxů zelené světlo nebo vystavena zelená vlajka v pohybu pro start jezdců čekajících v boxech.
Problémy při startovní proceduře
Jestliže před zhasnutím červeného světla nastanou problémy na startovním roštu, které by mohly znamenat ohrožení bezpečnosti startu, potom startér rozsvítí žluté blikající světlo a vystaví tabuli „START DELAYED“. Komisař s červenou vlajkou zůstane nebo se vrátí zpět před startovní rošt. V tomto případě musí jezdci vypnout své motory a po jednom mechanikovi na jezdce je povoleno vstoupit na rošt, aby pomohli jezdcům. Postup startu bude zopakován od vystavení tabule 3 minuty. Jezdci absolvují další zahřívací kolo a délka závodu bude zkrácena o jedno kolo.
Jestliže se po zhasnutí červeného světla jezdci zastaví motor, potom komisař u startu může pomoci jezdci stroj roztlačit podél trati dokud motor nenastartuje. Pokud po přiměřené době motor nechce nastartovat, musí jezdec odtlačit motocykl do boxů, kde mu může mechanik pomoci nastartovat nebo jezdec může vyměnit motocykl. Pak se může připojit k závodu.

Poté co vedoucí jezdec přejede cílovou čáru na konci jeho prvního kola, není povolena žádná další výměna motocyklu, ledaže je závod přerušen.

2. Vlajky, signalizace

Signály jezdcům jsou předávány z dozorčích stanovišť pomocí vlajek různých barev. Používají se tyto vlajky s následujícími významy:
Zelená vlajka nebo zelené světlo – trať je volná.
Tato vlajka musí být vystavena v klidu na každém stanovišti traťových komisařů v prvním kole každého tréninku a ve warm-upu, v seznamovacím kole a v zahřívacím kole.
Tato vlajka musí být vystavena na stanovišti traťových komisařů následujícím bezprostředně po incidentu, který si vyžádal použití jedné nebo více žlutých vlajek.
Mává-li touto vlajkou startér, signalizuje start do zahřívacího kola.
Žlutě a červeně pruhovaná vlajka – tato vlajka se použije, když v daném úseku trati je zhoršená přilnavost kvůli oleji, vodě, štěrku nebo jiné látce. Musí být ukazována v klidu alespoň 2 stanoviště před takovým místem.
Černobílá šachovnicová vlajka – touto vlajkou musí být máváno na cílové čáře v úrovni trati na znamení konce závodu nebo tréninku.
Žlutá vlajka – signalizuje nebezpečí vpředu nebo blízko trati. Musí s ní být máváno nejméně na dvou stanovištích traťových komisařů před nebezpečím. Předjíždění je zakázáno až k místu, kde je vyvěšena zelená vlajka, výjimka je o moc pomalejší jezdec.
Jestliže si jezdec ihned po předjetí uvědomí, že porušil pravidlo, musí zvednout ruku a nechat se předjet jezdcem (jezdci), kterého předjel.
Během závěrečného inspekčního kola musí být s touto vlajkou máváno přesně na místech, která budou zaujímat traťoví komisaři během tréninků a závodů.
Bílá vlajka – naznačuje, že na trati je pomalu se pohybující vozidlo (např. ambulance). Vlajka je ukázána před takovým vozidlem na 2 stanovištích traťových komisařů a ostatním jezdcům zakazuje se navzájem předjíždět – pomalu jedoucí vozidlo se předjíždět smí. Zákaz platí do předjetí pomalu jedoucího vozidla.
Jakmile takové vozidlo zastaví na trati, zůstane zachována signalizace bílou i žlutou vlajkou (bílá = zásahový vůz; žlutá = nebezpečí na trati).
Modrá vlajka – je ukazována v pohybu pomalejšímu jezdci, který je blízko předjetí rychlejším jezdcem. Pomalejší jezdec nesmí překážet rychlejšímu jezdci. Kromě stanovišť TK se ukazuje ještě na výjezdu z boxů, kdy je jezdci signalizováno, že opouští boxovou uličku (může být nahrazena modrým blikajícím světlem) a v prostoru startu a cíle, když je šachovnicí máván první jezdec, který jede těsně za někým, kdo je o jedno nebo více kol zpět – ten potom musí pro odmávnutí ujet ještě jedno celé kolo.
Červená vlajka – je ukazována v pohybu na všech postech traťových komisařů, jestliže je závod nebo trénink přerušen. Jezdci se musí vrátit pomalu do boxů. Pokud je ukazována v boxech nebo na trati v klidu, jezdci nesmí tuto vlajku minout, ale musí před ní zastavit.
Černá vlajka – tato vlajka je doplněna bílým číslem na černé signalizační tabuli a je ukazována na startovní/cílové čáře na příkaz předsedy Jury. Jezdec s tímto číslem musí na konci probíhajícího kola zastavit v boxech a nesmí znovu odstartovat, pokud mu tak není přikázáno ředitelem závodu či předsedou Jury.
Černá vlajka s oranžovým terčem – vlajka je doplněna bílým číslem na černé signalizační tabuli a informuje jezdce o mechanickém problému jeho motocyklu, který pravděpodobně ohrožuje jeho i ostatní. Jezdec musí okamžitě opustit trať na bezpečném místě. Vlajka je používána na příkaz ředitele závodu a může být ukazována jak v prostoru startu a cíle, tak i na všech stanovištích traťových komisařů.