Jdi na obsah Jdi na menu
 


Auto

15. 7. 2009
1. Startovní procedura
a) Letmý start
Startovní procedura pro závod s letmým startem trvá 15 minut.
15 minut před startem závodu – zazní zvukový signál a na výjezdu z boxů se rozsvítí zelené světlo. Vozidla objedou seznamovací kolo a zastaví se na startovním roštu. Motory musí být vypnuty. Pokud chce vozidlo objet více než jedno seznamovací kolo, může tak učinit s podmínkou, že do dalšího seznamovacího kola neprojede skrze startovní rošt, ale boxovou uličkou.
12 minut před startem závodu – zazní zvukový signál, že výjezd z boxů bude za dvě minuty uzavřen
10 minut před startem závodu – zazní zvukový signál a výjezd z boxů se uzavře červeným světlem. Vozidla, která nestihla vyjet do seznamovacího kola, startují až do ostrého startu.
Doplňování paliva na startovním roštu je zakázáno.
Výměna kol na startovním roštu je povolena pouze do signálu 5 minut. Na startovním roštu je doplňování paliva zakázáno. Blížící se start je oznamován tabulemi 5 minut, 3 minuty, 1 minuta a 30 sekund, vždy doplněnými zvukovým signálem.
5 minut – všechny vozy musí mít namontovaná kola
3 minuty – pokyn k vyklizení prostoru startu. Všechny vozy musí stát na vlastních kolech.
1 minuta – budou nastartovány motory a všechen technický týmový personál opustí rošt.
30 sekund – 30 sekund po tomto signálu je na startovním roštu vystavena zelená vlajka v pohybu nebo rozsvícené zelené světlo oznamující start do formovacího kola za zaváděcím vozem. Během formovacího kola je zkoušení startů a předjíždění zakázáno, předjíždět lze pouze pro udržení formace. Jezdec, který není schopen odstartovat do formovacího kola, musí tuto skutečnost signalizovat otevřením dveří / zvednutím ruky. Po startu ostatních vozidel do formovacího kola jej komisaři musí odtlačit nejkratší cestou do boxů. Jestliže v důsledku toho vozidlo nastartuje, může se připojit k závodu. Jezdec, který se opozdil na roštu, nesmí předjíždět jiné jedoucí vozidlo, pokud byl v klidu poté, co zbytek pole přejel startovní čáru, a musí startovat z poslední řady.
Během formovacího kola je na všech stanovištích vystavena žlutá vlajka v pohybu a na startovacím zařízení bude rozsvíceno červené světlo. Na konci tohoto kola zajede zaváděcí vozidlo zpět do boxů, v tom okamžiku jsou na všech stanovištích staženy žluté vlajky a jezdec v čele startovního pole (pole position) musí pokračovat rychlostí mezi 70 až 90 km/h.
Start závodu – signál ke startu závodu je dán rozsvícením zeleného světla.
Problémy při startovní proceduře
Jestliže se objeví problém, když se vozy přibližují ke startovní čáře na konci formovacího kola, červené světlo zůstane rozsvíceno a žluté vlajky zůstanou na všech stanovištích. Vozy objedou další formovací kolo, pak se k nim připojí a povede je zaváděcí vozidlo další formovací kolo. Jestliže bude vloženo takovéto dodatečné formovací kolo, bude se za start závodu považovat konec prvního formovacího kola.
Jestliže začne pršet po signálu 5 minut a ředitel závodu rozhodne, že by týmy měly mít příležitost vyměnit pneumatiky, bude na startovní čáře rozsvíceno žluté světlo a startovní procedura začne znovu od signálu 10 minut.
Jestliže je těsně před startem závodu a objem vody na trati je takový, že není bezpečné odstartovat ani na mokrých pneumatikách, bude na startovní čáře rozsvíceno žluté světlo a startovní procedura začne znovu od signálu 10 minut.
b) Pevný start
Startovní procedura pro závod s pevným startem trvá 10 minut, přičemž signál 10 minut lze vypustit. Blížící se start je tak oznamován tabulemi 5 minut, 3 minuty, 1 minuta a 30 sekund, doprovázenými zvukovými signály. Boxy jsou otevřeny stejně jako v případě letmého startu na pět minut.
Doplňování paliva na startovním roštu je zakázáno.
5 minut – motory vypnuty, výměna pneumatik musí být provedena do tohoto signálu.
3 minuty – pokyn k vyklizení prostoru startu, vozidla musí stát na vlastních kolech.
1 minuta – start motorů s jezdci ve voze. U vozu už může být pouze 1 mechanik obsluhující externí startovací zařízení, který opustí rošt do signálu 30 sekund.
30 sekund – třicet sekund po tomto signálu je v prostoru startu vyvěšena zelená vlajka v pohybu nebo rozsvíceno zelené světlo oznamující, že vozy mohou objet formovací kolo v pořadí pro start pod vedením jezdce na „Pole Position“. Během tohoto kola je zakázáno zkoušet start a vozy musí zůstat v co nejsevřenější formaci. Předjíždět lze pouze pro zachování formace. Jezdec, který není schopen odstartovat do formovacího kola, musí tuto skutečnost signalizovat otevřením dveří / zvednutím ruky. Po startu ostatních vozidel do formovacího kola jej komisaři musí odtlačit nejkratší cestou do boxů. Jestliže v důsledku toho vozidlo nastartuje, může se připojit k závodu. Jezdec, který se opozdil na roštu, nesmí předjíždět jiné jedoucí vozidlo, pokud byl v klidu poté, co zbytek pole přejel startovní čáru, a musí startovat z poslední řady.
Start závodu – Po formovacím kole se všechny vozy vrací do prostoru startu. Každý se zastaví na své startovní pozici s motorem v chodu. U každé řady startovního pole stojí činovník s tabulí, na které je napsáno startovní číslo vozidla nebo číslo řady. Jakmile jsou vozy v jeho řadě v klidu na své pozici, spustí činovník svou tabuli. Když jsou všechny vozy v klidu na své pozici a žádná z tabulí není zdvižena, ukáže startér tabuli 5 sekund a o 5 sekund později rozsvítí červené světlo. V kterýkoliv okamžik po rozsvícení červeného světla je dán pokyn ke startu zhasnutím červeného světla.
Problémy při startovní proceduře
Jestliže má vozidlo problém po návratu z formovacího kola do prostoru startu, který by mohl ohrozit start, musí jezdec tuto skutečnost okamžitě signalizovat (zvednutím ruky / otevřením dveří) a příslušný komisař z jeho řady musí okamžitě oznámit tuto situaci máváním žlutou vlajkou. Pokud se ředitel závodu rozhodne odložit start, budou rozsvícena žlutá světla, následně světlo zelené a vystavena tabule „EXTRA FORMATION LAP“. Všechny vozy pak objedou další formovací kolo. Vozidlo, které způsobilo odložení startu, bude odtlačeno do boxové uličky, kde mohou mechanici uvést vozidlo do chodu, a vozidlo může startovat do závodu z boxů. Délka závodu je zkrácena o jedno kolo.
Jestliže nastane jiný problém a ředitel závodu se rozhodne odložit start, použije se následující procedura:
-                      pokud závod nebyl odstartován, rozsvítí se na startu žlutá blikající světla a bude vystavena tabule „START DELAYED“. Všechny motory jsou vypnuty a startovní procedura začíná znovu od signálu 5 minut, délka závodu je zkrácena o jedno kolo.
-                      pokud už byl závod odstartován, budou komisaři podél roštu mávat žlutou vlajkou, aby informovali jezdce, že na roštu je nepohyblivé vozidlo. Činovníci pak mají za povinnost odtlačit toto vozidlo nejrychlejší možnou cestou do boxové uličky. Pokud se podaří jezdci nastartovat během tohoto tlačení, může odstartovat do závodu ze startovního roštu. Jestliže vůz nenastartuje, mechanici se mohou pokoušet uvést vozidlo do chodu v boxech. Když nastartuje, může se připojit k závodu z boxové uličky. Jezdec a mechanici se během této procedury musí řídit pokyny činovníků.
-           Jestliže začne pršet po signálu 5 minut a ředitel závodu rozhodne, že by týmy měly mít příležitost vyměnit pneumatiky, bude na startovní čáře rozsvíceno žluté světlo a startovní procedura začne znovu od signálu 10 minut.
-           Jestliže je těsně před startem závodu a objem vody na trati je takový, že není bezpečné odstartovat ani na mokrých pneumatikách, bude na startovní čáře rozsvíceno žluté světlo a startovní procedura začne znovu od signálu 10 minut.
2. Vlajky, signalizace
Signály jezdcům jsou předávány z dozorčích stanovišť pomocí vlajek různých barev. Používají se tyto vlajky s následujícími významy:

 Obrazek

Červená vlajka – tato vlajka má být v pohybu na startovní čáře, když bylo rozhodnuto o zastavení tréninku nebo závodu. V té samé chvíli je s ní signalizováno i na všech stanovištích TK. O jejím použití rozhoduje pouze ředitel závodu nebo jeho zástupce. Červená vlajka se také používá k uzávěře trati. Při této vlajce je zakázáno předjíždění. 

 Obrazek

Černobílá šachovnicová vlajka – tato vlajka má být v pohybu a znamená konec tréninku nebo závodu.

Obrazek

Černá vlajka – tato vlajka se používá pro informování příslušného jezdce, že se musí při dalším průjezdu zastavit v boxech nebo na místě určeném v předpisech soutěže. Je doplněna signalizační tabulí s číslem jezdce a nesmí být ukazována déle než 4 kola. O jejím použití rozhodují výlučně sportovní komisaři.

Obrazek

Černá vlajka s oranžovým terčem
– tato vlajka se použije pro informování příslušného jezdce, že jeho vůz má mechanické potíže, které by mohly být nebezpečné buď pro něho samotného nebo pro ostatní jezdce a že se musí při příštím průjezdu zastavit v boxech. Je doplněna bílým číslem jezdce na černé signalizační tabuli. Jakmile jsou mechanické problémy vyřešeny ke spokojenosti hlavního technického komisaře, vůz se může vrátit do závodu. Vlajka se ukazuje pouze v prostoru startu a cíle.

Obrazek

Žlutá vlajka
– je to signál nebezpečí a má být ukazována jezdcům dvěma způsoby s následujícími významy:
-         jedna vlajka v pohybu – zpomalte, nepředjíždějte, buďte připraveni změnit směr. Na trati nebo její části je nebezpečí.
-         Dvě vlajky v pohybu - zpomalte, nepředjíždějte, buďte připraveni změnit směr nebo zastavit. Trať je zcela nebo částečně neprůjezdná.
Obvykle se žluté vlajky používají pouze na stanovišti traťových komisařů, které je bezprostředně před nebezpečným místem, v některých případech však může ředitel závodu nařídit jejich použití i na více stanovištích před místem nehody. Předjíždění je zakázáno od první žluté vlajky až do zelené vlajky vyvěšené za nehodou.

Obrazek

Žlutá vlajka s červenými pruhy
– používá se v klidu a oznamuje jezdcům, že přilnavost trati se zhoršila v zóně za touto vlajkou kvůli přítomnosti oleje nebo vody. Tato vlajka je vyvěšena nejméně 4 kola (podle okolností) až do chvíle, kdy je povrch normální. Na následujícím úseku, za úsekem s touto signalizací, není nutné ukazovat zelenou vlajku.

Obrazek

Modrá vlajka
– má být ukazována v pohybu a upozorňuje jezdce, že bude předjet rychlejším vozidlem (např. když je o kolo zpět).

Obrazek

Bílá vlajka
– má být ukazována v pohybu a používá se k signalizaci toho, že na daném úseku se nachází podstatně pomalejší vozidlo.

Obrazek

Zelená vlajka
– používá se v pohybu a má bezprostředně následovat za stanovištěm, kde bylo kvůli kolizi nebo poruše signalizováno jednou nebo dvěma žlutými vlajkami v pohybu. Může také označovat start zahřívacího kola.
3. Bezpečnostní vůz
Bezpečnostní vozidlo je pořadatelské vozidlo s nápisy „SAFETY CAR“ vzadu a po stranách. Kromě toho, že zaujímá pozici na startovním roštu před startem závodu, může být také použito na základě rozhodnutí ředitele závodu k neutralizaci závodu, jestliže jsou soutěžící nebo činovníci ve fyzickém ohrožení, ale okolnosti nevyžadují přerušení závodu.
Jakmile vyjede Safety Car na trať, všechna stanoviště traťových komisařů vystaví žlutou vlajku v pohybu a tabuli s nápisem SC. Tato signalizace pak zůstane po celou dobu neutralizace.
Všechny vozy se seřadí za Safety Carem a sníženou rychlostí krouží po okruhu. Předjíždění je zakázáno až na následující výjimky:
-               Je-li vozidlu ze Safety Caru signalizováno zeleným světlem, že může předjet (Safety Car tak před sebe pouští část pole, aby měl za sebou jezdce, který je v průběžném pořadí na prvním místě)
-               Jestliže jiné vozidlo z očividného důvodu zpomalí (porucha, apod.)
-               Pokud vozidlo vjíždí do boxů a protne 1. čáru bezpečnostního vozu
-               Pokud vozidlo opouští boxy a ještě neprotne 2. čáru bezpečnostního vozu
Během nasazení Safety Caru mohou ostatní vozy zastavit v boxu, vrátit se však smí pouze tehdy, svítí-li na výjezdu z boxů zelené světlo – to svítí vždy, kromě chvíle, kdy Safety Car a pole vozů bezprostředně za ním projíždějí kolem výjezdu z boxů.
V určitých případech může Safety Car projet s celým polem vozů retardérem nebo boxovou uličkou. V takovém případě nechává rozsvícené žluté majáky, signalizace na stanovištích traťových komisařů zůstává zachována a celé pole vozů ho následuje do boxů. Vozidlo může v tomto případě zastavit u svého boxu.
Když je Safety Car odvolán, zhasne blikající žlutá světla, což je signál pro jezdce za ním, že v tomto kole zajede do boxů. Jakmile Safety Car zajede na boxovou komunikaci, všechna stanoviště stáhnou žluté vlajky a tabule SC a vystaví na jedno kolo zelenou vlajku v pohybu. Na startovacím zařízení je v tom samém okamžiku rozsvíceno zelené světlo. Vozy už od této chvíle mohou jet plnou rychlostí, předjíždění je ovšem dovoleno až od startovní čáry.
Každé kolo za Safety Carem se počítá jako kolo závodu.
Ve výjimečných případech může být závod odstartován za Safety Carem.V tomto případě budou při signálu 5 minut zapnuta žlutá blikající světla. Když je ukazována zelená vlajka, Safety Car opustí rošt následován polem vozů. Nebude formovací kolo a závod bude odstartován, jakmile vedoucí vůz přejede cílovou čáru.
4. Práce v boxech, doplňování paliva – vytrvalostní závody
Během každé zastávky v boxech musí být motor vozidla vypnut a pokud se chce jezdec opět připojit do závodu, musí motor nastartovat sám ze svého sedadla bez vnější pomoci.
Při zastávce v boxech může být před boxy maximálně 5 osob z týmu (včetně týmového manažera), přičemž střídající se jezdci se do tohoto počtu nepočítají. Tito členové týmu mají přístup do boxové uličky maximálně 1 kolo před tím, než je zapotřebí pracovat na voze. Pakliže se na vozidle pracuje uvnitř boxů, není počet mechaniků nijak omezen, ovšem jakmile tým v takovém případě uzavře vrata od boxu směrem k trati, je to bráno jako odstoupení vozidla ze závodu.
Doplňovat palivo mohou pouze 3 osoby, přičemž střídající se jezdci a osoba, která čistí přední sklo se do tohoto počtu nepočítají. Každá osoba, která je přítomna doplňování paliva musí ovšem používat během této doby nehořlavé kombinézy, rukavice, kukly a helmy. Při doplňování paliva musí stát vozidlo na kolech a nesmí se na něm pracovat. Je také zakázáno doplňovat palivo do tankovacích věží při tankování vozidla.
Výměnu pneumatik a práci na vozidle mohou provádět pouze 4 mechanici.
5. Přerušení závodu
a) MM ČR
Jestliže je nezbytné přerušit závod v důsledku nehody nebo klimatických vlivů, rozhodne ředitel závodu o vyvěšení červených vlajek v pohybu v prostoru startu a cíle a na všech stanovištích traťových komisařů. Na startovním zařízení se rozsvítí červené světlo, výjezd z boxů se uzavře. Od tohoto okamžiku platí zákaz předjíždění, což musí traťoví komisaři hlídat a v případě porušení hlásit. Všechny vozy musí pokračovat na čáru červené vlajky (v případě AUTODROMu MOST je tato čára u postu č. 13), kde se zastaví za prvním vozidlem ve formaci 2 x 2. Při této proceduře není dovoleno vjet do boxové uličky.
Pokud se při přerušení závodu už nějaké vozidlo nachází v boxech, bude mu umožněno vyjet na trať a taktéž dojet na čáru červené vlajky.
Od čáry červené vlajky jsou vozidla vpouštěna postupně na startovní rošt. Přerušení bude co nejkratší, jakmile je vše v pořádku, začíná odpočítání 10, 5, 3, 1 minuta a 30 sekund a závod je znovu zahájen za Safety Carem rozsvícením zeleného světla. Pokud to nevyžaduje situace (např. další incident), zajede Safety Car po jednom kole zpět do boxů.
Během doby, co je Safety Car na trati, je na všech stanovištích signalizováno žlutou vlajkou v pohybu a tabulemi SC. V momentě, kdy Safety Car zajede do boxů, jsou žluté vlajky a tabule SC staženy a na jedno kolo vyvěšeny zelené vlajky v pohybu.
b) ČP ŠOC – boxy
Přerušení závodu ČP ŠOC začíná stejným způsobem jako u MM ČR, tedy ředitel i zde rozhodne o přerušení závodu vyvěšením červených vlajek v prostoru startu a na všech stanovištích TK. Na startovním zařízení se rozsvítí červené světlo a výjezd z boxů se uzavře. Vozidla musí dojet sníženou rychlostí do boxů. Další postup je určen odjetou délkou právě přerušeného závodu a traťoví komisaři se o něm dozví prostřednictvím dispečinku.